Vi använder cookies på tema.falkenberg.se för att ge dig en bättre upplevelse av vår webbplats.

Digitala inköp

Äldreomsorgens brukare som inte själva kan göra sina inköp av mat och dagligvaror kan få hjälp av hemtjänst med det. Nu ska inköpen digitaliseras. Det kommer förhoppningsvis förbättra personalens arbetsmiljö och ge brukarna möjlighet att vara med och göra sina inköp, eftersom det sker hemma vid köksbordet.

Tidigare erfarenheter från Falkenbergs hemtjänst visar att brukare uppskattar att vara med och göra sina inköp digitalt. Det är en social aktivitet tillsammans med hemtjänstpersonal och de får se och själv välja vara och varumärke trots att de inte längre kan ta sig till affären. Risken för att fel vara köps minskar. Brukarna ges också större möjlighet till variation i kosten eftersom de kan se hela matbutikens utbud och kanske väljer något annat är det som de av vana tidigare handlat via hemtjänsten. Brukarna får även möjligheten till spontana inköp av sådant de inte hade tänkt på när de gjorde sin inköpslista men gärna vill ha.

Projektets bakgrund och utmaningar

Inköp är en serviceinsats som påverkar hemtjänstpersonalens arbetsmiljö med stress och tunga lyft. Hemtjänsten lägger mycket tid på att handla och på att ta sig till och från matbutiken och brukarens hem. Genom att digitalisera inköpen kan hemtjänstpersonalens tid användas på ett bättre sätt och ett digitalt arbetssätt skulle även kunna innebära mindre stress, restid och tunga lyft.

PIO-projektet ska tillsammans med Hemtjänst norr 1 arbeta fram hur de digitala inköpen ska gå till, bland annat gällande hemkörning av matkassarna och hjälp med att plocka upp och ställa in varorna i kylskåp och skafferi. Men också hur arbetssättet ska utformas för mesta möjliga nytta för kommunen, hemtjänstens arbetsmiljö och för äldreomsorgens brukare. Arbetssättet ska sedan införas i hela hemtjänsten.


Kontakt

 

Det här projektet är en del av Falkenbergs kommuns satsning på välfärdsteknik inom samverkansprojektet Digga Halland.