Vi använder cookies på tema.falkenberg.se för att ge dig en bättre upplevelse av vår webbplats.

29:e januari 2018

Nu är kommunens nyckelgömmor digitala

Ökad trygghet för brukarna och ett mer kvalitetssäkert arbetssätt för personalen. Det är resultatet av de så kallade digitala nyckelgömmorna som Falkenbergs kommun nu installerat hos varje brukare inom hemtjänsten.

2013 gjorde Falkenbergs kommun en satsning och monterade upp så kallade nyckelgömmor vid varje brukares bostad. Därmed kom man tillrätta med hanteringen av den stora mängd nycklar som tidigare förvarats i nyckelskåp inne på kontoren. Det blev en stor omställning för personalen som nu enbart behövde ta med sig en nyckel ut på sitt arbetspass.

Varje medarbetare får en personlig digital nyckel

Nu har dessa nyckelgömmor digitaliserats. Varje medarbetare har fått en egen digital nyckel som går till nyckelgömmorna i deras område. Samma personliga nyckel används när man öppnar en brukares medicinskåp.

Birgitta Lomander Johansson, IT-utvecklingschef på socialförvaltningen ser många fördelar med det digitala systemet.

– Vi kan bland annat styra hur många timmar en nyckel ska vara aktiv, den går att spärra om du skulle tappa den och vi har möjlighet att logga vem som varit inne hos brukaren och i medicinskåpet, säger Birgitta Lomander Johansson.

– Med detta system kan vi nu även involvera de privata utförarna så det blir bättre för alla brukare oavsett vilken utförare man har.

Ökad trygghet för brukarna

Syftet med nyckelgömmorna är främst att öka tryggheten för brukaren. Systemet gör att personalen slipper slösa tid på att åka fram och tillbaka till grupplokalen för att hämta och lämna nycklar. Trygghetsteamet kan också snabbare vara på plats om det är någon som larmar.

– Digitaliseringen gör det ännu mer tryggt och patientsäkert eftersom alla nycklar är behörighetsstyrda, säger Birgitta Lomander Johansson.

I dag har Falkenbergs kommun cirka 1 500 nyckelgömmor och 300 medicinskåp inom hemtjänsten.