Vi använder cookies på tema.falkenberg.se för att ge dig en bättre upplevelse av vår webbplats.

Digitala nycklar ökar säkerheten

Ökad trygghet för brukaren och ett mer kvalitetssäkert arbetssätt för personalen. Det är resultatet av de så kallade digitala nyckelgömmorna som Falkenbergs kommun installerat hos varje brukare inom hemtjänsten.

En hand som vrider om en digital nyckel i en nyckelgömma.

2013 gjorde Falkenbergs kommun en satsning och monterade upp så kallade nyckelgömmor vid varje brukares bostad. Därmed kom man tillrätta med hanteringen av den stora mängd nycklar som tidigare förvarats i nyckelskåp inne på kontoren. Det blev en stor omställning för personalen som nu enbart behövde ta med sig en nyckel ut på sitt arbetspass.

Varje medarbetare får en personlig digital nyckel

Under hösten 2017 digitaliserades dessa nyckelgömmor. Varje medarbetare har fått en egen digital nyckel som går till samtliga nyckelgömmor i deras område. Samma personliga nyckel används när man öppnar en brukares medicinskåp.

Birgitta Lomander Johansson, IT-utvecklingschef på socialförvaltningen ser många fördelar med det digitala systemet.

– Vi kan bland annat styra hur många timmar en nyckel ska vara aktiv, den går att spärra om du skulle tappa den och vi har möjlighet att logga vem som varit inne hos brukaren och i medicinskåpet, säger Birgitta Lomander Johansson.

– Med detta system kan vi nu även involvera de privata utförarna så det blir bättre för alla brukare oavsett vilken utförare man har.

Ökad trygghet för brukarna

Syftet med de digitala nyckelgömmorna är främst att öka tryggheten för brukaren. En personlig digital nyckel gör att inga obehöriga kan komma in i bostaden.

– Det blir mer patientsäkert, men det är även tryggare för personalen eftersom alla nycklar är behörighetsstyrda, säger Birgitta Lomander Johansson.

I dag har Falkenbergs kommun cirka 1 500 nyckelgömmor och 300 medicinskåp inom hemtjänsten.