Vi använder cookies på tema.falkenberg.se för att ge dig en bättre upplevelse av vår webbplats.

Matinköp via läsplatta

Den 26 mars 2019

Allt fler kommuner börjar titta över möjligheterna för äldre att beställa hem livsmedel digitalt med hjälp av läsplatta istället för att skicka hemtjänstpersonalen med en handlarlista till affären. Fördelarna är många och nackdelarna få.

Kundkorg

Eftersom det går att spara och återanvända tidigare handlarlistor är det lättare för såväl hemtjänstpersonal som brukaren själv att veta vad som brukar beställas, så att man inte väljer fel märke eller glömmer av något visst. Det går också att redan i beställningsögonblicket ange eventuella ersättningsvaror om den önskade produkten skulle vara slut.

Beroende på vilken tjänst som används så finns det olika finesser. Vill man t ex ha ingredienser till något viss recept går det att få en lista på dessa genom att bara ange vad man vill tillaga. Det är också möjligt att direkt i beställningsögonblicket ta del av olika erbjudanden och extrapriser om man är intresserad av det.

Eftersom brukaren på det här viset är med i själva beställningsögonblicket och själv har möjlighet att se varorna är det inte omöjligt att det också inspirerar till såväl lite roligare som mer varierad kost.

Distributionen av varorna kan ske på olika sätt, allt ifrån att butikspersonalen packar kassarna och att hemtjänstpersonalen åker och hämtar dem till hemleverans direkt till dörren.

Men det viktigaste kanske ändå är att hemtjänstpersonalen på det här viset inte behöver lägga sin värdefulla tid ute i butikerna utan får mer tid över till vård och omsorg.

I Falkenberg har vi börjat diskutera de här möjligheterna, fortfarande väldigt tidigt i processen, men det känns spontant som att det skulle vara något som är bra för alla inblandade.

/Mattias

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer