Vanliga frågor
På den här sidan sammanställer vi vanligt ställda frågor kring förändringen av de inköp av dagligvaror som hemtjänsten är behjälpliga med.
Varför handlar hemtjänsten på internet?
Inköp av dagligvaror i vanliga mataffärer var en tidskrävande arbetsuppgift för hemtjänsten som också innebar tunga lyft och stress. Under 2020 genomfördes ett projekt för att testa att handla på internet. Projektet visade på fördelar både för brukare och hemtjänstpersonal. Socialnämnden beslutade därför att hemtjänsten inte längre ska handla i mataffärer runt om i Falkenberg utan att de istället ska handla på internet.
Kan jag välja att få hjälp av hemtjänsten att handla i en annan affär?
Nej. Om du ska få hjälp av hemtjänst med inköp ska inköpet göras på Mathem.se. Det på grund av att kommunen har upphandlat tjänsten offentligt och därefter tecknat avtal med Mathem. Du kan välja att handla i en annan mataffär men då kan inte hemtjänsten vara behjälplig med inköpet.
Vilka är fördelarna med handla på internet?
Om du inte kan ta dig till en mataffär, kan du ändå delta i ditt inköp eftersom det görs hemifrån. Du kan ta del av utbudet via bilder, se priser och erbjudanden. Dina varor levereras i en obruten kyl- och fryskedja hela vägen till din dörr. Du behöver inte lämna ifrån dig kontanter eller kontokort till hemtjänsten för att få hem mat.
Hemtjänstpersonalens arbetsmiljö blir bättre med mindre stress, restid och hantering av pengar. Dessutom minskar risken för arbetsskador i rygg och axlar då de inte behöver bära på tunga kassar.
Vem hjälper mig att beställa dagligvaror?
Hemtjänstpersonalen kommer hem till dig och hjälper dig att beställa varor. Om du vill gör du och personalen beställningen tillsammans. Du kommer kunna se alla varor tydligt med bild, pris och innehållsförteckning.
Behöver jag ha en egen dator och internet?
Nej, hemtjänsten har med sig den utrustning som behövs för att kunna handla på internet.
Mathem har tagit fram en instruktionsfilm som visar hur olika moment i ett digitalt inköp går till. Klicka här för att komma till filmen. Filmen är indelad i nio kapitel som du ser nedan med tidsangivelser.
00:00 Registrering
01:31 I butiken
03:40 Börja handla
04:33 Slutför köpet
05:46 Betala
07:26 Min sida
08:37 Reklamera
09:30 Bonus och tillgodo
10:03 Leverans
Hur levereras mina varor som jag har beställt?
Mathem plockar ihop de varorna du har beställt och kör hem dem till dig i en kyl- och frysbil.
När levereras mina varor?
Varorna levereras på en bestämd veckodag som hemtjänsten och Mathem har kommit överens om. Du kommer få information om vilken dag du kommer få dina varor på.
Varorna levereras mellan kl. 8-16. Du kan få ett SMS med information om din beräknade leveranstid så att du inte behöver vara hemma och vänta. Om du inte kan ta emot ett SMS kan du få informationen från hemtjänstpersonalen.
Om jag inte själv kan öppna min dörr vid leverans?
Om du inte själv kan öppna din dörr vid leverans så kan Mathems chaufför göra det med samma typ av nyckel som hemtjänstpersonalen använder.
Vem hjälper mig att packa upp varorna?
Om du inte själv kan packa upp varorna i samband med leverans kommer Mathems chaufför att vara dig behjälplig.
Om jag inte är hemma när leverans ska ske?
Om du inte är hemma eller inte öppnar dörren kan Mathem inte leverera dina varor. Chauffören kommer kontakta dig eller din hemtjänstutförare.
Kan jag känna mig trygg med leveransen?
Chauffören som kommer med din beställning bär kläder som det står Mathem på. Det gör det även på bilen. Chauffören kan visa sin legitimation. Du kan ha din ytterdörr låst och om du vill kan chauffören använda samma typ av behörighetsstyrda nyckel som din hemtjänstpersonal använder för att komma in till dig. Du behöver dessutom aldrig lämna ifrån dig något till chauffören, som exempelvis kontanter eller betalkort.
Hur betalar jag?
I slutet av varje månad får du hem en faktura från Mathem på de varor du har beställt. Du kan även välja att betala med ditt betalkort (Visa, MasterCard) direkt i samband med beställningen och då behöver du ha en e-legitimation.
Betalar jag mer när inköpet görs på internet?
Nej, du betalar endast för de varor du har beställt. Falkenbergs kommun betalar för den service som Mathem utför.
Kan jag ta del av extrapriser och erbjudanden?
Ja, du kan ta del av extrapriser och erbjudanden via Mathems hemsida i samband med att du och hemtjänstpersonalen gör beställningen.
Kan jag få bonus på mina inköp?
Ja, det får du. 1% som betalas ut i bonuscheckar på 25kr när du handlat för 2500kr.
Kontakt
-
Ida Rydén
- Verksamhetsutvecklare
- Ida.Ryden@falkenberg.se
- Telefon: 0346-88 52 34
-
Maria Lundqvist
- Verksamhetsutvecklare
- Maria.Lundqvist@falkenberg.se
- Telefon: 0346-88 50 77