Falkenbergs kommuns webbplatser använder cookies för att fungera på ett bra sätt. När du besöker oss godkänner du att vi lagrar cookies på din dator. Vill du neka cookies kan du själv stänga av funktionen via din webbläsares säkerhetsinställningar. Mer information om hur vi hanterar cookies

Digitala inköp

Äldreomsorgens brukare som inte själva kan göra sina inköp av mat och dagligvaror kan få hjälp av hemtjänst med det. Nu ska inköpen digitaliseras. Det kommer förhoppningsvis förbättra personalens arbetsmiljö och ge brukarna möjlighet att vara med och göra sina inköp, eftersom det sker hemma vid köksbordet.

Att Falkenbergs kommun ska gå över till digitala inköp av mat och dagligvaror beslutades av socialnämnden redan i februari i 2020. Innan det digitala arbetssättet kan införas inom hela hemtjänsten måste tjänsten upphandlas offentligt.

För att ta reda på hur hemtjänstens nya arbetssätt skulle utformas genomfördes ett projekt tillsammans med hemtjänstgruppen Norr 1. Projektet har tillsammans arbetat fram hur de digitala inköpen ska gå till och hur arbetssättet ska utformas för mesta möjliga nytta för kommunen, hemtjänstens arbetsmiljö och för äldreomsorgens brukare.

Hur går det till att handla digitalt?

Hemtjänsten och brukare sitter ner tillsammans en gång per vecka och beställer varor i en e-handelstjänst. Hemtjänsten har med sig en surfplatta som används för att handla med. Brukaren betalar för sina varor med månadsfaktura eller med kort direkt i e-handelstjänsten i samband med beställningen. Varorna plockas ihop och körs hem till brukaren av matbutiken. De brukare som behöver hjälp med att plocka upp och sätta in sina varor får hjälp med det av matbutikens personal.

Större utbud av varor och bättre arbetsmiljö

Både hemtjänstpersonalen och brukarna som deltagit i projektet är positiva till den digitala lösningen. Brukarna har uppskattat att de fått ett större utbud av varor. Många av brukarna har inte besökt en mataffär på flera år och har inte sett hur utbudet har växt. När inköpet görs digitalt får de själva kunna välja både vara och varumärke trots att de inte längre kan ta sig till affären. Att de har kunnat se utbudet har gjort att några vågat testa lite nya varor. Dessutom blir inköpet en social aktivitet tillsammans med hemtjänstpersonal.

Hemtjänsten lägger mycket tid på att handla och på att ta sig till och från matbutiker och brukarnas hem. Många upplever arbetsuppgiften som stressig och det blir en del tunga lyft. Genom att digitalisera inköpen har hemtjänstpersonalens tid använts på ett bättre sätt. Det digitala arbetssättet har även inneburit mindre stress, restid och tunga lyft.

Kontakt