Falkenbergs kommuns webbplatser använder cookies för att fungera på ett bra sätt. När du besöker oss godkänner du att vi lagrar cookies på din dator. Vill du neka cookies kan du själv stänga av funktionen via din webbläsares säkerhetsinställningar. Mer information om hur vi hanterar cookies

Digitala inköp

Äldreomsorgens brukare som inte själva kan göra sina inköp av dagligvaror kan få hjälp av hemtjänst med det. Nu ska inköpen digitaliseras. Det kommer ge brukarna möjlighet att vara med och göra sina inköp eftersom det sker hemma vid köksbordet. Det kommer även förbättra personalens arbetsmiljö.

För att möjliggöra förändringen har kommunen upphandlat tjänsten. Socialnämnden har tecknat avtal och inlett ett samarbete med Mathem.

Att hemtjänsten ska gå över till digitala inköp av dagligvaror beslutades av socialnämnden redan i februari 2020. Först genomfördes ett projekt för att ta reda på hur de digitala inköpen ska gå till för mesta möjliga nytta för brukare, kommun och hemtjänstens arbetsmiljö.

Hur går det till att handla digitalt?

Hemtjänstpersonal och brukare sitter ner tillsammans en gång i veckan och beställer varor från Mathem. Hemtjänsten har med sig den digitala utrustning som behövs för att handla. Varorna plockas ihop och levereras av Mathem.

Vid leverans bär chauffören in kassarna och ställer dem där brukaren vill. De brukare som inte kan öppna dörren eller packa upp och sätta in sina varor får även hjälp med det av chauffören. Brukarna betalar för sina varor med månadsfaktura eller med kort. Falkenbergs kommun står för leveranskostnaden.

Större utbud av varor och säkrare betalning

Både hemtjänstpersonalen och brukarna som deltagit i projektet är positiva till den digitala lösningen. Brukarna har uppskattat att de fått ett större utbud av varor. Många av brukarna har inte besökt en mataffär på flera år och har inte sett hur utbudet har växt. När inköpet görs digitalt får de själva välja sina varor och ta del av extrapriser trots att de inte längre kan ta sig till affären.

Att de har kunnat se utbudet har gjort att några testa lite nya varor. Det blir också en säkrare hantering av brukarnas privata medel då de inte behöver lämna ifrån sig pengar eller betalkort. Dessutom blir inköpet en social aktivitet tillsammans med hemtjänstpersonal.

Bättre arbetsmiljö

Hemtjänsten lägger mycket tid på att handla och på att ta sig till och från mataffärer och brukarnas hem. Många upplever arbetsuppgiften som stressig och det blir en del tunga lyft. När inköp görs digitalt används hemtjänstpersonalens tid på ett bättre sätt och arbetssättet innebär mindre stress och restid samt färre tunga lyft.

Kontakt