Vi använder cookies på tema.falkenberg.se för att ge dig en bättre upplevelse av vår webbplats.

21:a oktober 2020

Positiv respons på digitala inköp av mat – nu ska tjänsten upphandlas

Sedan i våras har hemtjänstgruppen Norr 1 deltagit i ett pilotprojekt kring digitala inköp av mat och andra dagligvaror. Projektet har slagit väl ut. Nu har socialnämnden beslutat att socialförvaltningen ska ta fram ett förfrågningsunderlag för att upphandla tjänsten i hela kommunen.

Att Falkenbergs kommun ska gå över till digitala inköp av mat och dagligvaror beslutades av socialnämnden redan i februari i år.

Började i liten skala

Men för att skapa så bra förutsättningar som möjligt för ett införande i hela kommunen så började man med ett mindre område. Det blev hemtjänstgruppen Norr 1 som fick testa arbetssättet först.

– Medarbetarna hade redan börjat handla digitalt lite grann, så de hade erfarenhet och kunskap som vi gärna ville ta del av. Därför blev det en naturlig start, säger Ida Rydén, som hållit i projektet.

Uppskattar utbudet

Sedan i våras har vårdtagarna fått testa på att handla digitalt. Hemtjänsten har kommit hem till vårdtagaren en gång i veckan och tillsammans har de suttit ner och beställt varor via en e-handelstjänst.

Både hemtjänstpersonalen och vårdtagarna är positiva till den digitala lösningen.

– Det vi kan se är att de äldre uppskattar det ökade utbudet som den här lösningen erbjuder. Många av dem har inte själva besökt en mataffär på många år och har inte sett hur utbudet har växt, så att de nu själva får sitta och välja har gjort att några vågat testa lite nya varor. Det har ökat deras valfrihet helt enkelt. Det har också ökat deras delaktighet i handlingen, säger Ida Rydén.

– Kanske har vi även fått lite ökad matglädje. Det är svårt att mäta den faktorn, men det är den känslan vi fått, tillägger hon

Bättre arbetsmiljö för personalen

Även personalen ställer sig positiva till digitala inköp. För deras del handlar det om en förbättrad arbetsmiljö genom minskad stress. De behöver till exempel inte längre åka fram och tillbaka till mataffären, leta efter varor eller stå i kö.

– Personalen upplever också att det är skönt att slippa handskas med vårdtagarnas pengar. Nu betalar man istället direkt i e-handelstjänsten eller via faktura, säger Ida Rydén.

Utmaningar

Men projektet har även identifierat några utmaningar som behöver lösas för att det ska gå att införa arbetssättet i hela kommunen. Det handlar framför allt om att befintliga e-handelstjänster inte är anpassade för ändamålet.

– Vi behöver kunna kommunicera via e-handelstjänsten på ett säkert sätt, bland annat för att förmedla vilka som handlar med hjälp av hemtjänsten eftersom det är vi som ska stå för leveranskostnaden. Men också kring om den äldre behöver hjälp med att packa upp varor. Sedan måste det också finnas säkra betalningslösningar som fungerar för alla vårdtagare, säger Ida Rydén.

Kontakt

  • Vid frågor eller synpunkter hör av dig till vårt
  • kontaktcenter