Falkenbergs kommuns webbplatser använder cookies för att fungera på ett bra sätt. När du besöker oss godkänner du att vi lagrar cookies på din dator. Vill du neka cookies kan du själv stänga av funktionen via din webbläsares säkerhetsinställningar. Mer information om hur vi hanterar cookies

24:e juni 2021

Funktionsrättslotsens uppdrag börjar ta form

I oktober 2020 inrättade kommunen en ny tjänst – en funktionsrättslots. Lotsens uppdrag är att ge råd och stöd till personer som har en funktionsnedsättning.

Leende kvinna med brunt hår.

Karin Rydén arbetar som funktionsrättslots i Falkenbergs kommun.

– Syftet med den här tjänsten är att det ska finnas någon inom kommunen som kan hjälpa personer som har någon form av funktionsnedsättning vidare i olika frågor. Det kan till exempel handla om att man vill veta mer om vilka insatser man kan ansöka om i kommunen eller att man behöver vägledning kring ett överklagande, säger Karin Rydén, kommunens funktionsrättslots.

Pratat med kommuner som har liknade funktioner

Tjänsten inrättades i oktober. Inledningsvis har Karin haft mycket haft kontakt med andra kommuner som har liknande funktioner för att lägga grunden till uppdraget. Hon har också jobbat med att göra funktionsrättslotsen känd i kommunen.

– Vi har tagit fram information för kommunens webbplats och skapat en egen sida för lotsen på Facebook. Direkt när vi hade gjort detta så började telefonen ringa, säger Karin Rydén.

Karin har bland annat svarat på frågor och gett allmän information, guidat personer rätt, hjälpt till att fylla i krångliga blanketter och haft samtal med personer i behov av råd och stöd.

Ett stöd vid möten

Hon har också löpande kontakt med några personer där hon stöttar genom att följa med på besök till myndigheter och läkare.

– I sådana situationer gäller det att hitta vad just jag kan hjälpa till med och man kan säga att jag är ett par extra öron och händer. Jag lyssnar och antecknar. Det kan vara svårt att ta in all information, så på det här sättet kan vi gå igenom mötet tillsammans efteråt. Vi pratar om vad som sagts och om man behöver gå vidare med något, säger Karin Rydén.

Under sina första månader som lots har Karin varit med på runt 30 arbetsplats- och informationsträffar för att informera om tjänsten och hon märker att intresset är stort.

– Många hör av sig och jag har redan flera informationsmöten inplanerade till hösten. Det har varit både utmanande och spännande den här första tiden och det ska bli roligt att fortsätta vidareutveckla uppdraget, säger hon.

Kontakt

  • Vid frågor eller synpunkter hör av dig till vårt
  • kontaktcenter